zaterdag 13 oktober 2007

VoIP = Big Business?

Zoals Ellen al vermelde verloopt het klassieke VoIP-verkeer over het internet. Het internet is een gratis netwerk en de protocollen zijn peer-to-peer en dus ook gratis. Nu vragen veel bedrijfsleiders zich af hoe ze geld kunnen verdienen aan gratis diensten.

Persoonlijk zie ik geen toekomst in VoIP als core-business van je bedrijf, met als uitzondering de productie van accessoires ter ondersteuning van VoIP (headsets, webcams…). Met het aanbieden van VoIP zal je dus als klassieke serviceprovider geen hogere omzet boeken.

Het grootste voordeel van VoIP in de bedrijfswereld is volgens bij het kostenbesparende aspect. Dit voordeel wordt vaak over het hoofd gezien, maar mag je zeker niet verwaarlozen. Het klassieke telefoonverkeer is tegenwoordig zo ingebed in het bedrijfsmodel dat vele managers het niet meer in twijfel trekken. Dat is niet verwonderlijk aangezien het zich al meermaals bewezen heeft als een onmisbare tool voor het handelsvoeren. Maar nu zijn de tijden verandert en de technologie is zo ver geëvolueerd dat het misschien toch eens tijd wordt om de klassieke peilers opnieuw te onderzoeken en eventueel te vervangen door meer efficiëntere en goedkopere oplossingen. Nu is dus de vraag: is VoIP efficiënt en kostenbesparend genoeg om telefoon gedeeltelijk tot helemaal te vervangen?

Ik zou nu hier een hele casestudy kunnen neerschrijven van VoIP in combinatie met een bedrijfsmodel, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als de jongens van Cisco in samenwerking West Virginia University dit al gedaan hebben? Om de kosten van de universiteit te drukken had de directie besloten om het traditioneel telefoonverkeer om te schakelen naar VoIP. Ook het externe verkeer werd gedeeltelijk omgeschakeld naar VoIP.

Het hele verslag kan u vinden op: http://www.cisco.com/application/pdf/en/us/guest/products/ps556/c1042/cdccont_0900aecd80613e4b.pdf

De resultaten zijn verbazend:

  • $100.000 kosten bespaard (per jaar!) met VoIP,
  • Een aantal extra diensten met de verbetering tot de dienstverlening als gevolg,
  • Verhoogde capaciteit,
  • Kortere wachtrijen,
  • Verbeterde betrouwbaarheid,
  • Efficiënter inzetten van personeel,
  • Verhoogde flexibiliteit (sneller inzetbaar).

Volgens mijn inschatting zal VoIP een gelijkaardige impact hebben op het traditionele telefoonverkeer als dat email bij briefverkeer had. Om te antwoorden op de vraag in de titel: 'VoIP = Big Business?' is mijn antwoord zeer simpel: ja!

Geen opmerkingen: